ARTIKEL TERKINI

SUKA APA YANG ANDA BACA?

Bantu kami LIKE page ni

Saturday, August 1, 2015

7 Penipuan Paling Popular Tentang Panadol Yang Anda Semua Percaya Hidup- hidup







7 soal jawab tentang paracetamol yang anda perlu tahu:

1) Apakah itu paracetamol?
Paracetamol adalah sejenis ubat tahan sakit dan meredakan demam, juga dikenali sebagai acetaminophen di sesetengah negara seperti Amerika Syarikat dan Canada.

2) Di manakah ianya boleh didapati?
Oleh kerana ianya adalah antara ubat yang selamat, ianya boleh didapati di kaunter farmasi (over the counter) dan sesetengah kedai runcit di Malaysia, dan sangat terkenal dengan nama komersialnya, Panadol.

3) Berapakah dos maksimum yang boleh diambil?
Bagi dewasa, maksimum sekali ambil adalah sebanyak 1g, empat kali sehari.

4) Benarkah paracetamol boleh menyebabkan kerosakan hati?
Sememangnya salah satu kesan paracetamol ialah boleh merosakkan hati. Namun, organ hati ini hanya rosak kalau seseorang yang normal menelan melebihi dos dan secara berpanjangan. Atau dia mengambil 10g (20 pil) pada satu-satu masa.

Manakala bagi sesetengah golongan seperti yang selalu ambil alkohol (minum arak) atau yang mengambil ubat seperti rifampicin (rawatan TB) atau carbamazepine (rawatan sawan) atau ubat-ubatan lain yang meningkatkan enzyme hati, maka jumlah paracetamol yang akan merosakkan hati mereka ialah 5g (10 pil) pada satu-satu masa.
Secara logiknya, pada penggunaan biasa, kita takkan menelan pil paracetamol sehingga sebanyak itu. Kebiasaannya mereka yang menelan pil paracetamol sebanyak itu adalah dalam kes cubaan bunuh diri.

5) Benarkah paracetamol akan tinggal dalam badan kita selama 5 tahun?
Tidak benar. Paracetamol menjangkau kepekatan tertinggi dalam darah kira-kira 30 minit selepas dimakan, manakala ianya pula akan dikeluarkan secara total dari badan melalui air kencing kira-kira 24-48 jam setelah dimakan.

6) Benarkah pengambilan paracetamol dalam jangka panjang akan menyebabkan paracetamol kurang berkesan untuk menghilangkan kesakitan?
Perkara ini ada disebutkan dalam sesetengah laman web, dan ianya dipanggil sebagai drug tolerance. Namun ini bukanlah menjadi isu yang serius, malah sesetengah buku teks perubatan tidak pun menyebutnya. Jika sakit masih berterusan, boleh jadi sakit itu adalah tanda kepada masalah yang lebih serius, maka seharusnya anda berjumpa dengan doktor. Masalahnya bukan pada paracetamol, tapi pada kesakitan anda itu.

7) Kenapakah adakalanya kesakitan tetap ada walaupun setelah mengambil paracetamol?
Selalunya mungkin itu tanda anda mempunyai masalah yang lebih serius dan mungkin memerlukan rawatan lain yang lebih rapi. Sila berjumpa doktor anda untuk kepastian.

Sumber rujukan :
1) http://www.medicines.org.uk/
2) http://www.medicines.ie/
3) http://www.bbc.co.uk/health/emotional_health/addictions/painkiller.html
4) Lippincott’s Pharmacology 4th edition


Post a Comment

 
Copyright © 2014-2015 wiiiiii - All Rights Reserved.
Powered by Blogger

Like kami di Facebook untuk lebih info!

Terima kasih atas sokongan anda!


SUKA APA YANG ANDA BACA?

Bantu kami LIKE page ni