ARTIKEL TERKINI

SUKA APA YANG ANDA BACA?

Bantu kami LIKE page ni

Sunday, December 14, 2014

PANDANGAN DR AZMAN TENTANG EMAS "TERSONTOT"



Apabila dibaca hadis, diberitahu hukum tidak boleh jual beli emas secara bertangguh, ada yang sanggup menolak hadis, menakwil, mempertikaikan ijma ulama, bahkan menganggap larangan Rasulullah itu agak kolot. cuba cari alasan khilaf, cuba cari helah wang kertas bukan matawang dll. 

Apabila penganjur skim jual beli emasbertangguh kononnya dapat berikan diskaun, money back, janji beli balik dgn harga yang lebih mahal, janji hibah dll, ramai yang berminat sangat, ada yang jahil, tak tahu hukum, buat buat tak tahu, atau tahu tapi tamakkan juga pulangan yang banyak, sanggup gunakan duit simpanan untuk berkecimpung, bahkan ada yang sanggup buat pinjaman. Bila dah tersontot, masing masing terkejut, sedih, marah dll.. Ada yang tak dapat langsung emas. Ada yang dapat, tapi nak gadai tak laku, nak jual pun dengan harga yang amat rendah.  Ada yang menyesal, ada yang insaf, ada yang cuba buat program baru, ada yang cuba cari program baru dll.
Sepatutnya berinsaflah. Kembalilah kepada hukum hakam yang ditetapkan oleh Allah dan Rasulnya. Orang Islam yang berpegang dengan ajaran Islam tidak akan tertipu, tidak akan menzalimi dan dizalimi, tidak akan buat perkara yang bodoh atau perkara yang memudaratkan diri sendiri, harta benda dll. Dosa riba tak ada, dosa mempertikakan hadis pun tak ada, duit pun tak hilang, serabut tak ada, marah tak ada, risau pun tak ada. Indahnya berpegang dengan Shariat.
Kepada yang berminat untuk beriklan di blog Paklong ni, boleh baca di sini.



2 comments :

  1. Ye.. sy setuju dgn pendapat ini. Tp.. ni pandangan dr azman yg mana satu ye?

    ReplyDelete
  2. ini facebook rasmi dr ni

    https://www.facebook.com/drazmanmohdnoor?fref=nf

    ReplyDelete

 
Copyright © 2014-2015 wiiiiii - All Rights Reserved.
Powered by Blogger

Like kami di Facebook untuk lebih info!

Terima kasih atas sokongan anda!


SUKA APA YANG ANDA BACA?

Bantu kami LIKE page ni